Autobedrijf van Eeden
Walserij 12
2211 SJ Noordwijkerhout
tel. 0252 - 34 66 66



Kost dat
ACCUTESTEN
AUTOMAATBAKREPARATIE
AUTOMAATBAKREVISIE
AUTOMAATBAK SPOELEN
VERSNELLINGSBAK REPARATIE
Openingstijden
 
Maandag 08.00 - 17.00 uur
Dinsdag 08.00 - 17.00 uur
Woensdag 08.00 - 17.00 uur
Donderdag 08.00 - 17.00 uur
Vrijdag 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag
0252 - 34 66 66
ONS BEDRIJF   |    ONDERHOUD   |   ONDERHOUD AUTOMATISCHE TRANSMISSIES   |   REVISIE AUTOMATISCHE TRANSMISSIES   |   CONTACT





ONDERHOUD

APK IS GEEN ONDERHOUD!
APK is een wettelijk verplichte veiligheidkeuring waarbij de auto, na goedkeuring,
voldoet aan een aantal minimum veiligheidsvereisten. APK is dus wat anders dan onderhoud.
Regelmatig onderhoud & controle van uw auto is daarom noodzakelijk. U voorkomt er
onnodige reparaties mee en bovendien is het beter voor de veiligheid van u en
uw inzittenden.






CONTROLEER MAANDELIJKS DE BANDENSPANNING
Een belangrijk deel van de energie voor de aandrijving van een auto gaat op aan
de rolweerstand. Een bandenspanning die 25% te laag is, verhoogt de rolweerstand met
10%, waardoor het brandstofverbruik met circa 2% toeneemt. Een band met een te lage
spanning verhoogt echter niet alleen het brandstofverbruik, maar verkort ook de
levensduur van die band en beïnvloedt de wegligging van een auto nadelig.

De praktijk leert dat u om zeker te zijn van een correcte bandenspanning deze één
keer per maand moet controleren (en indien nodig corrigeren). De bandenspanning dient
met koude banden gecontroleerd te worden. Dat wil zeggen dat u er niet meer dan
3 kilometer mee moet hebben gereden, anders moet u 10 minuten wachten tot de
banden zijn afgekoeld.

Deze adviesspanningen zijn terug te vinden in het instructieboekje, en vaak ook
op stickers op bijvoorbeeld de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan
de binnenkant van het benzineklepje.






VERVANG TIJDIG DE DISTRIBUTIERIEM
Hij is niet te zien, maar is één van de belangrijkste onderdelen voor de werking
van de motor: de distributieriem. De vitale functies van de motor worden aangedreven
door deze (tand)riem, in oudere auto's ook nog wel in de vorm van een ketting.
Maar altijd staat één conclusie als een paal boven water: een kapotte
distributieriem of ketting betekent een kapitale en kostbare schade aan
het draaiende deel van de motor! Onderhoud aan de motor houdt dus niet
op bij het periodiek vervangen van motorolie.

De conditie van de distributieriem heeft geen enkele invloed op het rijgedrag van
de auto. Daarom is het zo belangrijk om de aanwijzingen van uw garage over vervanging
van deze riem op te volgen. Fabrikanten hebben bij het ontwikkelen van hun motoren
rekening gehouden met een realistische levensduur hiervan, maar wie te lang doorrijdt
speelt Russische roulette met zijn motor!

In het instructieboekje van uw auto is de richtlijn voor vervanging van deze riem vermeld.
Meestal dient het onderdeel na elke 60.000 of 90.000 kilometer te worden vervangen en de
garage markeert die vervanging op een speciale sticker onder de motorkap.


GOEDE REMMEN ZIJN VAN LEVENSBELANG
Sta eens stil bij uw remmen. Wist u dat een auto die 100 km per uur rijdt bij
een noodstop in zo'n 2,8 seconden stil dient te staan? Dat vereist nogal wat van
de remmen. Het remsysteem bestaat uit een aantal onderdelen, met elk een eigen
functie. Het is belangrijk dat ieder onderdeel in goede conditie is. Alleen zo kan
het totaal optimaal zijn werk verrichten. Het is goed om zelf alert te blijven
de werking van uw remmen. Als u bijvoorbeeld harder dan normaal op uw
rempedaal moet trappen om tot stilstand te komen, kan er iets mis zijn.
Ook als u trillingen voelt in het stuur tijdens het remmen is het zaak om
even bij garage langs te aan.


   -   Laat remvoeringen, remblokken, remtrommels en remschijven direct
       nakijken als uw auto bij het remmen naar één kant trekt.
   -   Bij het afdalen van een helling of berg dient u tijdig af te remmen op
       de motor door terug te schakelen naar een lagere versnelling (de motor zal
       dan tijdelijk meer toeren gaan maken). Zo voorkomt u oververhitting en
       voortijdige slijtage van het remsysteem.
   -   Laat de remvloeistof van uw auto regelmatig (elke 2 jaar) verversen

 

LAAT UW REMVLOEISTOF OM DE TWEE JAAR VERVANGEN
Gemiddeld gaat remvloeistof twee jaar mee. Dat komt doordat remvloeistof
water aantrekt. Na circa twee jaar kan de vloeistof zoveel water gaan bevatten
dat de veiligheid in het gedrang komt doordat de temperatuur in het remsysteem op
kan lopen tot zo'n 400 graden Celsius. Met name bij langdurig en/of krachtig
remmen levert dit gevaar op. Wij adviseren dan ook om de remvloeistof om de
twee jaar te laten vervangen. Bij het vervangen spoelen wij het gehele remsysteem
van uw auto schoon, waarna het volgens de fabrieksvoorschriften met
nieuwe originele remvloeistof wordt gevuld.


TIPS VOOR HET GEBRUIK VAN UW AIRCO
Naast controles, onderhoud en reparatie heeft ook de manier waarop u de
auto-airco gebruikt effect op het milieu en uw portemonnee. Hieronder tips voor
wat u zelf kunt doen om uw airco in goede conditie te houden en zo energiezuinig
mogelijk te gebruiken.


1.   Deuren of ramen open;
Is de auto erg warm, zet dan voor vertrek eerst de deuren of ramen open.
De grootste warmte kan dan weg en de auto is sneller koel. Vergeet niet de
ramen te sluiten bij het aanzetten van de airco. Want deze heeft
alleen effect met gesloten ramen.


2.   Niet te koud;
Zet de temperatuurinstelling van de airco niet te laag of de ventilator niet te hard.
Het temperatuurverschil tussen binnen en buiten wordt anders te groot.


3.   Gebruik bij regen of in de winter;
Schakel uw autoairco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt dan uit de ruimte
gehaald. Zijn de ramen droog, schakel de airco dan uit.


4.   Regelmatig aanzetten;
Zet de autoairco minimaal eens per week 10 minuten aan. Dit
voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en
voorkomt zo dure reparaties.


5.   Airco uit voor motor;
Schakel de airco 10 minuten voordat u de motor uitzet uit.
Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel
en dus onaangename geuren.


6.   Zware belasting;
Moet uw auto hard werken (caravan of bergen), zet de airco dan uit.
Het vermogen is dan al hard genoeg nodig.


7.   Schone airco;
Ruikt de airco toch onaangenaam, dan is de airco waarschijnlijk
beschimmeld. Laat deze dan reinigen in de werkplaats.


8.   Voorkom verstopping;
Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.

9.   Laat uw airconditioning minimaal eens per jaar controleren;
Gemiddeld verliest een auto circa 8% van de airco-koelvloeistof per jaar. Wanneer er te weinig
vloeistof in de airco zit, kan de compressor defect raken met alle gevolgen van dien.


10.   Plasje water onder uw auto;
Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water
onder auto's met een airco. Dit is condenswater afkomstig van de airco en een normaal verschijnsel.


VOEG BIJ ELKE BEURT
BRANDSTOFREINIGINGSMIDDEL TOE AAN UW BRANDSTOF

RVE adviseert een brandstoftoevoeging bij iedere reguliere onderhoudsbeurt. Bij
benzinemotoren zorgt dit voor reiniging van het inlaat- en inspuitsysteem alsmede
van de verbrandingskamer. Een gereinigd brandstofsysteem levert een bijdrage aan
een schonere verbranding, een lager verbruik en een langere levensduur van
lambdasonde en katalysator. Bij dieselmotoren wordt de ontbrandbaarheid verbeterd
door het verhogen van het octaangetal. Tevens voorkomt het afzettingen door
oxidatie en zorgt het voor een lager verbruik en betere prestaties van het roetfilter
en de katalysator. Elke beurt een brandstoftoevoeging zorgt voor preventief
onderhoud en daarmee een langere levensduur van uw motor.